1. Használt Transitot lehetőleg télen vásárolunk, de legalábbis +10fok-Celisus alatt.
2. Megpróbáljuk megértetni az eladóval: HIDEG indítást kérünk. A hidegindítás nyáron az üzemmeleg leállítás után akár 12 óra várakozás után tekinthető igazinak, de télen is kell legalább 6 óra, ha az igazat akarjuk tudni.
megjegyzés: Nem kell megijedni: A Vasmotorosnál az indítás eredményessége nem sokat jósol a motor kopottságáról. Nyáron, 20-30 fok melegben a haldokló is pöcröff indul, míg télen, +10 fok alatt előfordulhat, hogy a legjobb állapotú motor se nagyon akarózik beindulni. Egyszerű oka a hervatag akksi lehet. Ezért is elsősorban a duplaakkumulátoros példányokat preferáljuk. Egy pár teszkóakkumulátor, 70-72 Ah-ás kb 30-35ezer Ft. Egy kevés indítóspré [-> "dezodorral indul"] nem bűn. 1 PÖFFENET! -nem kell leordéjjani az eladó fejét, ha egy pöffenet indítósprét nyom. Ezeknél a motoroknál semmit nem jelent. Vannak "ügyes emberek" akik megbarkácsolják a "kályhát" (láng-indító a légbeömlőben) de minek... hogy ne csak -10fok környékén működjön. (Sok autón egyáltalán nem működik, mert elfelejtik karbantartani és így nem jut a csőben gázolaj a gyújtóhoz...)
Megérkeztünk az eladóhoz. Ha járó motorú autóval fogad, akkor intünk neki egy szevaszt és már megyünk is tovább.
Megtekintjük a papírokat.
3. Hideg a motor. Húzzuk ki az olajpálcát és vizsgáljuk meg az olajat: ha túl sűrű, kátrányos az is baj. ha vízszürke híg, az is. Ha az eladó szerint nemrég, pl 10ezer km-en belül cserélte és szerinte a motor nem kopott, akkor az olaj kenete még barnás.
Következő lépés: Behajolunk és a LUCAS-generátorosnál baloldalt lent van egy gumicső, megfogjuk. Alásimítunk az alsó vastag hűtűvíz-gumicsőnek: ha olajos lesz a kezünk: engedi a vákumszivattyú szimmeringje az olajat: a ritka olajcserék miatt az olajban úszó szennyeződés V-alakot koptatott a szimmering ajakánál: nyomja ott a motorolajat. Következmény: olajban úszik a generátor és eleinte sokáig, csak gázadásra, majd már sehogyansem alszik el a töltésjelző. (erről majd külön is írok) Mert? -mert olajban úsznak a generátor szénkeféi!
Hátul álljunk a kipufogónál (miután elöl a szertartásokat végignéztük) és kérjük az indítást.
füstjelek: nehéz idulás jólforgató önindító mellett, háromszínű füst:: Százéve nem cseréltek üzemanyagszűrőt, lehet kopott a motor és a porlasztók is
turbós motor: kékes olajfüst: turbónál keni föl az olajat, lehet, a turbó nemsoká kifúj, lehet, hogy 50ezret futott gázolajtól már híg , halálosanfáradt "olaj" van benne.
Magánvélemény: Turbósat nem vásárolok. Vennékl tuirbósat egy magamfajta autóbuzitól, de a vasmotorosokra az ütés, vágás, nemkímélés a jellemző, a 30-50ezer km-kénti olajcserék teszkóolajjal, sőt: fáradtolajjal utántöltögetés is. Tehát én turbósat nem veszek. De akinek teszik, vegyen, erről volt szó a Lucas EPIC szindróma fejezetben. Már előre elárulom, mi a titka a Delphi Lucas EPPIC adagolójának: El kell hajítani a bahharahhahhába, abba! Teljesen felesleges kisérletezgetni, javítgatni nyomozni adatok után.. erről majd később...
Tehát hátul állunk a kipufogónál jár a motor.
70 (69) LE-es jó hangosan kopog: az a jó! Vannak ügyes szakik, akik úgy tudják összelőni az adagolót a motorral, hogy a kopottasabb motor is jó aksival könyedébben indul, ezeknek az autóknak mégkopogósabb a járása. másik jótanács: Ne pöntyögjünk a Transittal, csördítsünk csak oda neki! A pöntyögöseket próba közben arról is megismerjük, hogy a lehajtás zezsegő-nyöszörgő hagokat hallat, annyira kivan az alacsony fordulatszámon fölváltások miatt már.
A 76 lóerősöknek csöndesebb a járása.
Jár a motor, néhány kövérebb gáz és ha komolyabb füstöt nem látunk (nagygázra a fekete túltüöltés és korom"füst" nem nagy baj...)
SZÁRAZ MOTOR -sok eladó bóüszkén mutatja: Nincsen olajfolyás, enyhén rozsdavörös porszürke a vasmotor. Ez a jele a ritka olajcseréknek. Az olajiszap eltömít mindent, amit rés.. berakja a szimmeringeket, a tömítéseknél a réseket.
Körüljárjuk az autót. A Vasmotorosok legendásan körbe tudnak rohadni. vannak laikus számára rémületesen körberohadt példányok, úgy néznek ki, mintha a "küszöböket" és a kerékjárati íveket patkányok rágták volna le. Namost egy Igazi Transit un "körbekasznizása" 100ezer Ft és ha kínai utángyártott javítóelemekből oldották meg, akkor 3 év múlva kezdi újra a körberohadást. Ez ellen egy ellenszer van, a Kátrány & Toll típusú fáradtolajos kezelés (erről is későbben) Mit nézzünk meg? - mivel még a személyszállító buszokat is be szokás fogni teherfuvarozásra, a teherautóknál meg nem rritka a 4 tonnás terhelés, a kátyus utakon ennyi se kell, hogy a váznyúlvány a hátsó rugóbak alatt (a hátsó tengely fölött, ennek ütközik a híd a gödörbe huppanáskor... ha a gumihenger egyáltalán megvan még.. szóval itt általában egy kis rokkanást és repedést fogunk látni. A váz nagyon erős, itt dupla, kétszer 3-3 mm-es a lemez, de a műszaki vizsga előtt nem árt kihegesztetni, hogy a szemnek is megadjuk, ami jár a szemnek...
Futóművek megtekintése:
Transit pedig van :
keskenyfutóműves "nagy és kicsi".
szélesfutóműves (1991. újraindulás, azaz szeptember után gyártott példányok) ebből az ötcsavaros 14"-os a kiskerekes és a 15"-os 6 csavaros az erősített (a "nagy") futóműves. Ezutóbbi a drágább, a használtpiacon is többet ér, ez terhelhető teherautóban többel. Ez a kényelmesebb, de erre drágább az új gumi és valamivel többet is fogyaszt nagyfutóművel az autó.
"Nagyfutóműves " kistransit -ha gyári körüveges, biztos, hogy utólagos átalakítás. "Jobban néz ki" ugyebár nagykerékkel -és peresebb gumival, ez a gumi itt szemre kb 195/70/15"-ös. (A nagyfutóműves 15"-os hatlyukas ET70-es felnijére a 195/80X15" VIGYÁZZ EZ NEM TEHER-GUMI általában, hanem csak kevéssé terhelhető terepjellegű! , a 195/15C (ritka, nem kapni) vagy a 225/70x15C. A képen látható inkább személyautó jellegű, fölöslegesen, csak az esztétika miatt nagyfutóműves autón megjárja a 195/80X15-ös 92-es terhelésiszámű terepes gumi is.
Aki nem egységsugaró felhasználó, az nem esztétikáz sokat, nagyon is megfelel a 14"-es kerekekkel szerelt "kisfutómű" olcsóbb rá a gumi (csak összehasonlításért: A kedvencemet, a Kumho 857 LTR-t 14"-osban akár 15ezerért is megvásárolhatom, míg a 15"-os 225/70-es 23-25ezer Ft/db legalább. De akinek teherautója van és 4 tonnákkal akar tipikusan magyarmód sunnyogni, az eleve nagyfutóműveset keressen és kizárólag 225/70x15"-os gumikkal járjon! Akinek pedig 14"-os kisfutóműves van, az a túlterhelés esetire tekintettel vegyen 195/14 C-s gumit.
PRÓBAÚT: Jellegzetes transitos esetek: a lehajtás nyöszögését már említettem. A kuplung a Transiton kissé németesen (volkswagenesen) lent fog -de azért legyen játéka. A nyelestengely lehet hangos, de ha hátulról "régi Ikarus buszos" feelinget keltő nagy búgást hallunk, az a differenciálmű. Erre a munkára palimadarakat szakszervízek akár 10-120ezer Ft-ra is levesznek. Komplet hidat betonon kitudja milyen állapotban bontós mutat 65-75ezerért. Elég csak a "differenciál magot" cserélni, gyerekjáték különben. Ha búg, azt kalkuláljuk bele az alkuba, a rizsákat ne felejtsük el a másik fülünkön kiengedni. Bár igaz az is, hogy becsűűűűletes magyarember 60-70ezret elmegy ilyen búgó bombázóval.
ÜZEMMELEGRE hajtsuk a motort. Tipikus transitos apróság. a hőfokmérő mutatója nem megy föl a NORMAL N-betújéig az ezzel kapcsolatos rizsát kieregélkjük a másik fülünkön, nem jó a termosztát. Nem zár rendesen, így a motor soha nem éri el az üzemi hőfoikot, télen gyönge a fűtés vagy nincsen is. A hűtő papírozásával szoktak védekezni, ami külön tudomány, mikor kell 4/5-öd papír, mikor 3/4papír s mikor lehet teljesen akár letakarni, Tapasztalatom alapján az 1999-es modell (1998. szeptember utáni gyártás) mutatója nem a NORMAL OésR betűi táján tanyáz, hanem az M betű táján -erről szivesen venném a hozzászólásokat, szerintem semmi baj, kicseréltem a termosztátot és ugyanannyit mutat, hőmérős ellenőrzéssel is kiderült, a hőmérséklet normális (kb 91 fok-Celsius az üzemihő)
KÉZIFÉKKEL ÓVATOSAN - az ellenörzésénél, gyakori az, hogy a bowden hátul belerozsdáll a hüvelybe.
Figyeljünk a kardán felöl érkező hangokra. A profi transitvásárló az eladóval vezettetvén az autót, a padlóra tapasztott füllel is hallgatózik, mint Csingacsguk.
Futóművek ellenőrzése: A keskenyfutóművesek merevelsőhidasok és laprugósok. A spirálrugósok föggetlen felfüggesztésűek, segédalvázasok. Bika erős a trapézbömbfej 8alsókitámasztó) csak úgy, hogy elkezdjük kézzel rángatni a kereket, semmire se megyünk, legföljebb a csapágy kottyát érezhetjük... apropó csapágykotty: ha az első csapágykupak forró, alig érinthető... és a próbaúton hallottuk is a búgást: akkor ez necces!-lehet hogy nagy a baj, de az is, hogy mégnagyobb! a rutinos Transitosoknál mindig van 24-es csőkulcs meg csőrös fogó a sasszeghez. A mégrutinosabb meg nem szőrözik a jó csapágy cseréjével és megfelelően állítja be, akkor eldógozik 100ezer km-t is kényelmesen... Csingacsguk a gumikat vizsgálja meg: ha már nagyon lóg a trapézgömbfej, kiverték a kátyuk, akkor a gumi belülről szélezetten. erősen kopott... de ez lehet a rossz kerékösszetartás beállíítása miatt is! Részletkérdés -ha egyébként az autó jó. Az alkatrészek nem drágák, Gagyi trapézgömbfej már 4500/db, jó 6500/db kapható.
Apropó: A Fordnak pompás alkatrész webáruháza van, ez a www.cromax.hu -n érhető el. Csak jót tudok mondani.. ráadásul a honlap informatív is, egérráhúzással az alkatrészek nevére pl kis info-k jelennek meg. Ez nem reklám -a jót szivesen ajánlom s más autómárkát is használván érzem azt, milyen jó lenne, ha ahhoz is találnék megfelelő alkatrész-webáruházat.