Az 1991.09-hótól 2000-ig gyártott turbós Igazi Trasitok gyönge pontja a LUCAS adagoló.
Minden, ami LUCAS, gyönge pont a Transitban.
1.rész: a LUCAS Epic elektromos szabályozású adagoló
A képen látható "nem bizalomgerjesztő képet mutató" LUCAS Epic szakszerű transzplantáció kereteiben most egy 86LE-s autóban dolgozik
A Delphi -LUCAS cég az EPIC adagolóinak szervízproblémával nem foglalkozik, a feltáráshoz szükséges információkat titokként kezeli. Angolul tudó transit-os angol Transit fórumokon olvashat a kérdésről, napokat, egyre nagyobb kiakadások közepette lehet elpazarolni a kérdéskörben.
A Delphi cég bűnszövetkezet, ami fittyet hány a Zónijó fogyasztóvédelmi előírásaira és a közepes színvonalú termékének akkor is titokként kezeli adatait és szervízproblémáit, amikor már maga a termék lassan ki is kopik a piacról.
A szindróma tünetegyüttest jelent. Minthogy tünetEGYÜTTES jó alaposan el is lehet kalandozni a betegség valódi okaitól... A tünetek kialakulhatnak és jelentkezhetnek alapvetően és csupán amiatt, hogy a Lucas elektromos adagoló elektromos csatlakozója egyszerűen kilazul. Rögzítése nem olyan biztonságos, mint egy BOSCH gyártmánynál. Gyakran elenőrizzük tehát az adagoló elektromos csatlakozását , káébelezését végigkövetve a kompjuterig.
Előfordulhat az is, hogy aztán végül tényleg beszarik a LUCAS adagoló. A használattól, sofőrtől, szervízeléstől és üzemanyagtól (szűrőcserétől) függően 500ezer-és 700ezer km között fog bekrepálni (hangutánzó szó, a krepálás szó hűen utánozza a hangokat, amiket a beszart LUCAS adagoló kelt..) Hasznát Transit 86Le-s vásárlásakor tehát nem árt búcsút venni az illúzióktól és kitudni, valójában mennyit futott az autónk.
Az elektromos csatlakozási hibák , apróbb (rövidebb) zárlat-jelenségek végül (akár fals, ál, hamis) hibakódokat írnak be a kompjuterbe és az autó szörnyű „hibákat” fog ezért produkálni, a Ford szerviz szerelője flegma arccal fog a LUCAS adagoló egyáltalán nem csudálatos beszarásáról és 300ezer Ft-os költségekről beszélni, mert a török (Otosan) újTransitoknál már bőrálarcot cserzett a pofájára az, hogy 150-300ezer km-t futott autóknál 550ezer Ft-okra veszik le a parasztot a beszart nagynyomású szivattyúk és porlasztósor miatt… őkelme Ford"szerelőjének" (aki valójában kompjuter-hibakódleolvasó autószerelőpapíros kontár antidiagnoszta ) már 300ezer semmi kőccségbe szám… erre térek majd ki külön bejegyzésben...
EPIC FAIL! Ha "szabályosan" akarjuk javíttatni 86LE-es beszart LUCAS Epic adagolójú autónkat, akkor vakon megveszünk egy "szabályos bontóban" 125-150ezer Ftért egy bontott adagolót, ami lehet, hogy rosszabb, mint a miénk. Ezután beszereltetjük a Ford szervízben és megússzuk a dolgot 50-100 vagy 300ezer km-re... Az is lehet, hogy a továbbra is zárlatos kábel, a továbbra is gyakran lelalzuló elektromos csatlakozó maitta 20-100 km után újra füstölni kezd az autó, akadozva jár a motor stb... A hibakódok megiint ott lesznek a leolvasó monitorján és a papíron és a "Ford szerelő" megint disznó pofával, flegmán mondja nekünk: "Uram , ez egy lehasznált fostalyiga, mit vár..."
ez "fostalyiga"?
1millió km-en a legalacsonyabb költséghányados mellett , hűen dolgozik úgy, hogy végig 150%-kal terhelték rakománytömegben... ... A magaidejében "modern, korszerű, gyorsabb" modellek már a tavalyi havat sem érték meg a roncstelepen, a pekingi olimpia csarnokaiban van a "vasuk" rég...
http://www.cars-directory.net/pics/ford/transit/1994/ford_transit_3490341_orig.jpg
A másik mezei megoldás az, hogy a makacs magyar paraszt, aki tudja, hogy az autója motorja nem kopott, ő meg van elégedve a 90-110 km/h-s utazósebesség mellett a 7-8,5-9 literes fogyasztással (ponyvásnál 3 tonnával a 10-11 literrel) és neki tökre megfelel a 600ezerért vásárolt autó, nem fog 4 millióért olyat venni, ami belemegy ugyan a 140-be, de 60ezer a kisszervíze és legalább 10-14 litert zabál...
Szóval a mezei felhasználó vásárol egy 1992-94 között elterjedt BOSCH mechanikus adagolót, ami 4DA kódú 80 LE-es Transit motoron szolgált. Zalaegerszegen a Németh Kft (ez egy nagy bontó) helyszínen egy nap megoldja az átépítést, amiről tudok, kb 125-150 ezerért. A konkrét használatban annyi különbséget érez, hogy a papíron 80LE-es autója ugyanolyan jól megy, sőt 90 fölött fickósabb, mint turbós korában.
Kérdés: Mi legyen a turbóval
Válasz: Semmi, maradhat! Ezek a vasmotoros Transitok legózhatóak még.
Nézzük csak! - volt egy bekrepált Delphi-Lucas adagolónk... lett egy olyan , amivel 80LE-s volt a motor+ a turbó= biztos megvan így is a 86 LE -mínusz elektronika.
Az elektronika főszerepe a mai autóépítésben az, hogy a terméket a "titokzatos meghibásodások" miatt hamarabb kivonja a piacról, irány a roncstelep és lehet venni mégtöbbelektronikával szerelt mégfosabb autó!
Az alábbi képen a 4DA-s 80LE-s motorhoz rendszeresített, de bármely 2.5D, TD motorhoz legózható adagoló kínai vadiúj másolata látható, internetes vásárlással beszerezhető.
Aki a képet lementi, a fálynévben olvashatja az adagoló BOSCH számát. Ez az adagoló sofőrfelőlnézve bal oldala és a kép jobbszélén látható jókora dúsító- behúzó mágnesszelepről (fekete "cső nagykan rézcsavar"ral , csavarmenetes + [táp]csatlakozással
FIGYELEM! A 4DA kódos motoron van az adagoló alatt kb egy arasszal egy hőgomba, ami ezt a dúsítóbehúzó mágnest indítja. Nyilván HB-s (stb) más motorkódú motoron ezut a hőgombát nem leljük meg , sőt, az öntvényben a furata se nincsen meg. Ezesetben gondoskodnunk kell a kézikapcsolásról -én egyszerűen, ahogyan az más auóknál is megoldott, kézzel, bowdnnel húztam be, 5-10 mp-es után kisimult a motor járása, lassan vissza lehetett engedni...
HA VALAKI RAGASZKODNA AZ Ő DRÁGA EPIC-jéhez: Nem riasztanék el egyből senkit a LUCAS-hoz való ragaszkodástól, de figyeljünk a javítás menetére:
1. 101%-ig győződjek meg arról, valóban rossz-e az adaglóm. Átviszgáltattam -e a kábeleket. (Ford szervízben hibakódtörlés próbautak.. jelentkezik-e a törölt hibakód?) Ne hagyjuk magunkat kidumálni: Bemegyünk a szervízbe és kérünk egy adagoló hibakódleolvasást.
2. ha TÉNYLEG rossz az adagolóm, veszek egy jót VALAHOGY MEGGYŐZŐDÖM, jó-e az , amit veszek. Beviszgáltatom stb. Lutri innen persze.Vannak szakemberi a LUCAS adagolóknak. Van autószerelő mester, aki nem restell vállalás után elmenni Ford szervízbe hibakód-olvasásra. 75ezret megér egy akár csak alkatrésznek is használható LUCAS Epic -ha megfelelő mester végzi a javítást, aki tapasztalt. Sajnálatosan alapos gyanúm, hogy NEM Ford szervízben és nem Ford szerelő fog ehhez érteni! A gyári szakszervízeink -és ezt márkafüggetlen merem kijelenteni- elsősorban a paraszt levételére rendezkednek be, úgy dobálóznak 100ezer Ft-os költségekkel az egyébként viszont a munkabérfizetésben faszari szervíztulajdonosok, mint ahogy a Ford Hungária szervízpanasz felvételi kislánya is rezzenéstelen hangon darálja le a betanult egyenszöveget az idegösszeomlás szélén őrjöngő török gagyiTrasit tulajdonosnak arról, hogy ternmészetes, de mennyire, ha beszart az autója 300ezer km-nél, holott a "régi elavult" igavonó igaziTransit-ja 600ezerig két kuplungcserével egyetemben semmi mást csak a szokáésos és elvárható szervízköltségeket produkálta. A csinos panaszfelevevő kislánynak 150ezer kim-nl kilyukadt 3 Ford dugattyú annyi, mintha fékbetétekről vagy fékcsövekről panaszkodnék. A faszariFord szervíztulaj, aki félműszakra jelenti be az embereit és azt hiszi, hogy 90ezer nettórt kap autószerelőt, szinte kacagva beszél 300-550ezer Ft-os kiadásokról.
Visszatérve: Tehát ha megvan a jó LUCAS adagoló, azt kizárólag Ford szervíz kompjuter segítségével élesíthetjük be. Ha nem jutunk zöldágra (márpedig nem) a Ford szervízben, akkor bízzuk igazi szerelőre az alkut. Gondosan őrizük meg a "rossz" vagy tényleg elromlott LUCAS adagolónk hibaüzeneteit. MAJDPEDIG a csere után töröljük a hibakódokat. Sok, egyébként kiválló szerelő restell kunyerálni Ford szervízben, nem törölteti a hibakódokat és a jó adagolót ahhoz a kompjuterhez csatlakoztatja, ami még a rossz adagoló hibakódjait tárolja.
Nem állítom héccencség-nek, amit írtam. Fohászkodom: bár ne lenne igaz. Tessék megcáfolni és könnyebb lesz a lelkemnek.
Nem tudjuk eldönteni szerelő barátaimmal sem, hogy össze kell-e tanítani a cserélt LUCAS adagolót az autó kompjuterével. Egyes, több sikers transzplantációt elvégzett szerelők azt állítják, elegendő kitöröltetni a Ford szervizkompjuterrel a hibakódokat. Nem szükséges az összetanítás. ( A Bosch-ban rutinos szerelők ragaszkodnak az összetanításhoz...) Rosszválasz, ha valaki azt állítja, hogy a Ford szervíz az Ford szervíz és ha rájuk bízom, tudják. Nem tudják. A Ford Hungária a múlt század 90-es éveiben még törődött e vásárlói panaszokkal, a szakszervízek kapzsi és szélhámos tulajai azonban más politikára szoktatták át a FoH-t annyit csaltak szavatossági és garanciaigényekkel, hogy ma már a jogos panasz sem érvényesíthető. Semmivel sem nagyobb esély ha Ford szervízhez fordulok, egy nagytudású független öreg szaki, aki jó diagnoszta (és a felesége még engedi szerelni :) ) többet ér. Bármely más márkánál is szopatják a kuncsaftot is, nemhogy az idegent, ilyenkor januárban nincs munka, teljes a pangás és az első beeső ügyfelet úgy lerabolják, mit a rossz csárda pincérei a még véletlen betévedőt...
Nem hiszem, hogy a Delphi vállalat közreműködése nélkül igazán jó válaszokat lehetene találni.
Az utolsó igazi Transit több, mint tizenkét éve hagyta el az igazi Transit gyár (Genk, Belgium) kapuját. Egyre "érdektelenebb" ez a kérdés...
Viszont az igazi Transit jó gazdánál 1 millió km-t dolgozik, mire a motor nagyjavításra éretre kopik. 650-750ezernél szokás gyűrűzni, ami az olajcserék elhanyagolása miatt leragadt lekokszolódott gyűrűk esetében (úgy kell kivésni a horonyból!!) akkor is indokolt, ha a szakirodalom kontárságként állítja be. A szakirodalomat író okleveles mérnökúr ugyanis nem tudja, hogy becsűűlettes magyar 50ezer km-ként cserél olajat, de szűrőt akkor sem... Egy nagyfelújítás az ország egyik legjobb műhelyében, pompás a honlapja is, a kecskeméti Nagy műhelyben kb 250-320ezer . Azaz a török [Otosan] gagyitransitoknál szokásos nagynyomásúszivattyú-porlasztóbeszarás költségének feléért. Vagyis a milliomos Transitom még eldolgozik 300-400ezer kmt. És még. és még.. és még taláni másik motort. a Körberohadás kikaszniztatható 70-90ezer Ft-os költséggel plusz a körbefestés, ami ha fehér és a festést Budapesten, nagykonkurrenciájú környezetben végzik, legyen még 30-40ezer. Lehet, hogy nem tépek vele autópályán 110-nél gyorsabban... De hogy biztosabban és kisebb költséggel még így is, az biztos. ÉS a magyar kisvállalkozói szegmensben, ki nem tudja ezt, milliókkal nem dobálózunk csak úgy és még a tízezres körben is megnézzük, mit hová...
Elismerem, hogy nagyfelhasználói körben, pl csomagszolgálatoknál, célszerű veddmeg/dobdel autókat venni, amik 3 év és 280ezer után iparihulladékká züllenek ... viszont addig 160-nal tépnek (és nem szám a 15 l/100km-es fogyasztás meg a 2500 Ft/l -es olaj 3000-km-kénti utántőtögetése a 60ezret futott motorba...) De ez a blog nem is ilyen támával foglalkozik, ez a csiocsipszterítő kisfiúk szakterülete, akik a főnök autóját nem sajnálva egymás bélyegszerű lenyomásán vetélkednek és fő témájuk a ki lő ki gyorsabban a lámpánál és satufékez bele a következő dugóba...